مهاجرت به کانادا یا اروپا

مهاجرت به کانادا، کشوری که پس از روسیه، پهناورترین کشور کره زمین می‌باشد ولی تنها حدود 37 میلیون نفر جمعیت دارد، برای بسیاری از افراد یک فرصت بزرگ برای مهاجرت و زندگی به نظر می‌رسد. این کشور انگلیسی زبان (به غیر از استان Quebec و بخشهایی از اونتاریو) به دلایل متعددی مانند سیستم سلامتی دولتی، امکانات آموزشی ، تسهیلات فراوان برای خانواده ها، فرهنگ پذیرایی و فرصت‌های شغلی غنی، جذابیت زیادی دارد و بی شک یکی از کشورهای خوب دنیا برای زندگی به حساب می آید. با این حال، همانند هر کشور دیگری، مهاجرت به کانادا همراه با برخی از معایب می‌باشد که باید در مقایسه با سایر کشورها در نظر گرفته شوند. مخصوصاََ برای ایرانیان که یکی از مقاصد اصلی مهاجرت به شمار میرود. در ادامه به برخی از نکات مهم پیرامون مهاجرت به کانادا مخصوصاََ در مقایسه با آلمان (جمعیت 84 میلیون نفر) و یا سوئیس (جمعیت 9 میلیون نفر) اشاره خواهیم کرد تا به این نتیجه برسیم که آیا کانادا به راستی شایسته این میزان از توجه می‌باشد یا خیر. در این مقاله سعی شده است تا کانادا را با آلمان و گاهی نیز با سوئیس مقایسه کرد. بسیاری قوانین در آلمان و سوئیس مشابه هستند و البته در برخی قوانین تفاوتهای مهمی را نیز شاهد هستیم. هدف از این مقاله نشان دادن تفاوتهایی بین کانادا و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و سوئیس می‌باشد. ما آلمان و سوئیس را انتخاب کردیم چون جزو شاخه کاری ما می‌باشند و در هر دو کشور دفاتر رسمی در زمینه امور مهاجرت داریم:

مهاجرت به کانادا یا اروپا

1. قانون کار در کانادا

بسیاری از مهاجرین قبل از اینکه وارد کشوری شوند، کمتر به قوانین کار در آن کشور می‌پردازند. در صورتی که کار کردن یکی از مهمترین ارکان زندگی و تشکیل و حمایت خانواده می‌باشد و به همان میزان قوانین کار در کشورهای مختلف حائز اهمیت می‌باشند. قانون کار در کانادا تفاوتهای چشمگیری با قانون کار در آلمان و یا در سوئیس دارد. در ادامه به مهمترین تفاوتها در قانون کار کانادا اشاره می‌کنیم.

  • برخلاف کشوری مانند آلمان که دارای قانون کار پیشرفته و دقیقی است و بیشتر حامی حقوق کارگر می‌باشد، در کانادا چنین قانونی با این مزایا وجود ندارد. شما در آلمان از قانون ثبات شغلی و عدم امکان اخراج (Kündigungsschutz) می‌توانید استفاده کنید. بدین معنا که کارفرما در اغلب موارد پس از اتمام دوره آزمایشی که حداکثر می‌تواند شش ماه باشد، امکان اخراج شما را ندارد. برخلاف کانادا کارفرما به راحتی می‌تواند شما را اخراج کند و تنها نیاز است دو هفته زودتر اعلام نماید، اما چنانچه شما در آلمان حکم اخراج دریافت کردید بدون اینکه مرتکب تخلف بزرگی شده باشید، می‌توانید به دادگاه مراجعه کرده و در اغلب موارد و در صورتی که شرکت یا محل کار شما بیش از ده کارمند داشته  باشد، دادگاه یا حکم به بازگشت به شغل می‌دهد و یا اینکه کارفرما را موظف به پرداخت خسارت می‌کند.
  • حقوق بیکاری و یا بیمه دولتی بیکاری امتیاز بزرگ بعدی می‌باشد. در کانادا در صورتی که شغل خود را از دست دادید، در بهترین شرایط، برای حداکثر چهل و پنج هفته، یعنی کمتر از یکسال و به میزان حداکثر پنجاه و پنج درصد از میانگین حقوق ماههای گذشته خود را به عنوان حق بیمه بیکاری دریافت می‌کنید. در آلمان اما می‌توان تا مدت دو سال برای کسانی که بالای پنجاه سال سن دارند و برای سایرین تا یک سال و تا شصت و هفت درصد از میانگین حقوق یکسال گذشته خود را دریافت کنند. در سوئیس این میزان حتی بالاتر نیز می‌باشد به این صورت که تحت شرایطی می‌توان برای مدت دو سال و تا میزان هشتاد درصد از حقوق را به عنوان بیمه بیکاری دریافت کرد. در برخی از ایالات سوئیس حتی برنامه هایی برای تمدید این مدت نیز اجرا می‌شوند. در هر دو کشور آلمان و سوئیس، پس از اتمام دوره بیمه بیکاری، چنانچه شما همچنان شغل جدیدی پیدا نکرده باشید، تحت خدمات سوسیالی قرار خواهید گرفت.
  • برخلاف کانادا که اغلب تنها حداکثر دو هفته مرخصی در سال به شما تعلق می‌گیرد و آنهم به شرطی که در همان مکان حداقل یکسال کار کرده باشید، در آلمان و یا سوئیس میزان سی روز مرخصی در سال یا به عبارتی پنج هفته مرخصی با حقوق در سال، بدون توجه به سابقه محل کار شما، از همان ابتدای رسمی شدن قرارداد و پایان دوره آزمایشی ( در آلمان شش ماه و در سوئیس حداکثر سه ماه) رایج است که این مزیت بسیار مهمی می‌باشد. چنانچه کارفرمای کانادایی شما سختگیر باشد و فقط طبق قانون عمل کند، طبق قوانین کار در کانادا تنها در صورتی که حداقل برای مدت ده سال در یک جا استخدام باشید، می‌توانید حداکثر حق چهار هفته مرخصی در سال را داشته باشید.

2. سیستم سوسیالی در کانادا

هم سوئیس و هم آلمان دارای بهترین نوع سیستم های پوشش سوسیالی هستند. شما در این کشورها چنانچه با وجود تلاش لازم، درآمد کافی برای زندگی نداشته باشید، تحت پوشش خدمات سوسیالی و دولتی قرار می‌گیرید. به این صورت که اجاره منزل و حق بیمه ماهیانه (که شامل پوشش کامل پزشکی رایگان و حتی عملهای جراحی رایگان می‌باشد) برای شما پرداخت می‌گردد و مضاف بر آن نیز مبلغی برای گذران زندگی به حساب شما واریز می‌گردد. اما در کانادا این خدمات در مقایسه با سوئیس و یا آلمان و به نسبت مخارج، بسیار کمتر می‌باشند و برای دریافت آنها نیز محدودیت های بیشتری وجود دارند. به عنوان مثال کشور سوئیس حدود 37 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف خدمات دولتی به شهروندان می‌کند. با این حال باید منصف بود و گفت که کانادا در مقایسه با سوئیس یا آلمان کمی خدمات بیشتری برای خانواده ها با فرزند ارائه می‌دهد. ما کشور سوئیس برخلاف کانادا، خدمات بیشتری را در دوران بازنشستگی به شما ارائه می‌دهد.

مقایسه میزان فقر، یعنی تعداد خانواده هایی که درآمدی کمتر از پنجاه درصد میانگین درآمد سایرین دارند نیز بین دو کشور کانادا و به عنوان مثال سوئیس قابل توجه است. در حالیکه در کشور کانادا بیش از یازده درصد از خانواده ها فقیر محسوب می‌شوند، در کشور سوئیس تنها کمی بیش از شش درصد از خانواده ها درآمدی کمتر از پنجاه درصد میانگین درآمد دارند و جزو خانواده های فقیر محسوب می‌شوند.

3.  قیمت و مدت پرواز و فاصله کانادا با ایران

مخصوصاََ برای مهاجرین ایرانی که مایل به سفر به کشورشان و بازدید از دوستان یا خانواده هستند، این یک موضوع مهم به شمار می آید که متأسفانه بسیاری قبل از مهاجرت آن را در نظر نمی‌گیرند. درحالی که شما با پرواز مستقیم از شهرهای مختلف آلمان می‌توانید در کمتر از پنج ساعت در تهران باشید، اما اگر که ساکن کانادا هستید، می‌بایست برای یک سفر طولانی و اختلاف ساعت، چند روز خواب آلودگی به علت تغییر روز و شب و یا همان jetlag آماده شوید. نزدیک به بیست ساعت پرواز به همراه توقفی چند ساعته بین راه، فاصله ایست که می‌بایست بین کانادا و ایران طی کنید. اما فاصله تنها مانع نیست. هزینه بلیط شما برای مسیر کانادا به ایران به راحتی به دوهزار دلار می‌رسد. این در حالی است که شما از آلمان یا سوئیس این امکان را دارید که به علت وجود فاصله های هوایی کمتر، با خرید بلیط از برخی خطوط هوایی ارزان قیمت، حتی در برخی فصول با هزینه تنها سیصد دلار و گاهی حتی کمتر، بلیط رفت و برگشت به ایران را تهیه کنید. این یعنی سفری تا هفت برابر ارزانتر، بدون خستگی، اختلاف زمان ناچیز پس از تغییر جغرافیایی و با یک پنجم مدت زمان سفر.

4. آزادی سفر، یک گزینه مهم در اروپا

اقامت در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا پیمان شنگن که سوئیس نیز عضو آن می‌باشد، این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به ویزا و یا حتی پاسپورت، در هر زمان و در کمترین مدت و البته با کمترین هزینه ها، به بیش از بیست و هفت کشور در اروپا سفر کنید. خرید بلیط هواپیما برای یک سفر به عنوان مثال از آلمان به اسپانیا، تنها با پرداخت معادل 30 دلار یا حتی کمتر، موضوع عجیبی در اروپا نیست. به دلیل وجود خطوط هوایی ارزان قیمت در اروپا، این امری عادی است. تنها کافی است چند هفته زودتر بلیط خود را خریداری کنید تا قیمتهای باورنکردنی را مشاهده کنید. اینکه فردی به عنوان مثال صبحانه خود را در کشور سوئیس میل کند، سپس ناهار را در آلمان و در نهایت برای صرف شام در رستورانی در کشور فرانسه نشسته باشد، اصلاََ عجیب نیست و به راحتی در حین سفر با قطار یا اتومبیل شخصی امکانپذیر است. این آزادی و راحتی سفر و تنوع فرهنگ و زبان در اروپا، امتیاز ارزشمندی است که با زندگی در کانادا آن را از دست می‌دهید.

به عنوان مثال اگر که شما ساکن بزرگترین شهر سوئیس یعنی زوریخ باشید، می‌توانید با اتومبیل شخصی خود در مدت زمانی حدود چهار ساعت در شهر فرانکفورت آلمان باشید، در مدت زمان سه ساعت و نیم در شهر معروف و زیبای میلان در ایتالیا و یا پس از شش ساعت رانندگی در شهر پاریس در فرانسه باشید. تمام این مسیرها را می‌توانید با هواپیما و زمانی حدود یک ساعت یا حتی کمتر نیز طی کنید.

همچنین به دلیل وجود پیمان آزادی انتخاب مکان زندگی در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تجارت آزاد اروپا، شما به عنوان شهروند یکی از کشورهای اتحادیه یا سوئیس، به راحتی و بدون وجود موانع ویزا و اقامت که برای سایر خارجی ها وجود دارند، می‌توانید محل زندگی خود را به کشور دیگری در اروپا انتقال دهید یا اینکه در یک کشور زندگی کنید و در کشور یا کشورهای دیگری به راحتی کار کنید و کسب درآمد داشته باشید.

فاصله سوئیس تا شهرهای همسایه
فاصله سوئیس تا شهرهای همسایه

مطالعه بیشتر: کامل ترین مقاله و قوانین در مورد مهاجرت به سوئیس

5. خدمات و امکانات درمانی در کانادا

در این قسمت تعداد پزشک و همچنین تخت های بیمارستانی موجود بین دو کشور کانادا و آلمان را مقایسه می‌کنیم

در آلمان به ازای هر هزار نفر، تعداد هشت تخت بیمارستانی وجود دارد. در کانادا اما تنها 2.52 تخت (دو ممیز پنجاه و دو) به ازای هر هزار نفر موجود است. همچنین تعداد پزشک در آلمان به نسبت جمعیت، دو برابر میزان آن در کانادا می‌باشد. در آلمان به ازای هر هزار نفر، 4.21 (چهار ممیز بیست و یک) پزشک مشغول به کار می‌باشند. در صورتی که در کانادا نیمی از این مقدار یعنی تنها 2.61 پزشک به ازای هر هزار نفر موجود می‌باشد.

6. مقایسه آب و هوا جهت مهاجرت به کانادا یا اروپا

برکسی پوشیده نیست که کانادا کشوری سردسیر با زمستانهای بسیار سرد و طولانی است. تنها در برخی مناطق جنوبی این کشور وسیع، که به علت هوای نامساعد و سرد بسیاری از مناطق آن خالی از سکنه می‌باشند، هوای معتدل تری یافت می‌شود. در بزرگترین شهر کانادا یعنی تورنتو در فصل بهار یا پاییز نیز می‌توانید حتی تا چهارده روز در ماه را شاهد بارندگی های خسته کننده باشید. زمستانهای سرد، تاریک و طولانی در تورنتو معروف هستند. یکی از مهمترین دلایل بروز افسردگی، آب و هوای نامساعد و زمستانهای طولانی و طاقت فرسا می‌باشد.

با اینکه در آلمان نیز آب و هوا نسبت به برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا یا اسپانیا سردتر می‌باشد و زمستانها نسبت به این کشورها طولانی تر است، اما نسبت به کانادا وضعیت بهتر و قابل تحمل تر و روزهای آفتابی بیشتری دارد. در کشور سوئیس به دلیل وجود کوههای آلپ و نزدیکی به کشور ایتالیا، هوا از آلمان نیز گرمتر و مناسبتر است. در تابستانهای اخیر شاهد هوایی نزدیک به چهل درجه نیز هستیم و حتی در فصل پاییز روزهای آفتابی زیادی با هوایی معتدل و بالای 25 درجه سانتیگراد را شاهد می‌باشیم.

مهاجرت به کانادا یا اروپا

7. میزان درآمد و مخارج زندگی در کانادا

در این قسمت به مقایسه میزان درآمد در کانادا، آلمان و سوئیس می‌پردازیم. براساس شاخص اقتصادی PPP و یا Purchasing power parity که برابری قدرت خرید و یا به عبارتی میانگین درآمد (از نگاه تخصصی و نه عامیانه) را در کشورهای مختلف دنیا بر واحد دلار تعیین می‌کند، در سوئیس میانگین درآمد 77 هزار دلار در سال ، آلمان 58 هزار دلار و در کانادا 52 هزار دلار در سال می‌باشد. این درحالی است که هزینه های مسکن و زندگی در کانادا به مراتب بیشتر از کشوری مانند آلمان می‌باشند. دانستن این جزئیات و مقایسه میزان درآمد و مخارج، در تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

8.   مدت زمان لازم تا اخذ پاسپورت کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که می‌توان در مدت زمان نسبتاََ کوتاه و قابل قبولی شهروندی و پاسپورت این کشور را دریافت کرد. به طور معمول با داشتن تمام شرایط لازم و گذشت پنج سال از اقامت شما در کانادا، می‌توانید درخواست شهروندی دهید. باید گفت که در آلمان نیز تفاوت چندانی نداریم و حتی با قوانین جدیدی که قرار است از سال 2024 به اجرا درآیند، حتی بسیار سریعتر از کانادا می‌توانید صاحب یکی از قدرتمند ترین پاسپورتهای دنیا یعنی پاسپورت آلمان شوید. طبق قوانین کنونی در آلمان یعنی در سال 2023، شما می‌توانید با سریعترین روش، یعنی به روش ازدواج پس از سه سال ورود پاسپورت آلمان را دریافت کنید، پس از گذشت شش سال اقامت در آلمان، در صورتی که در جامعه به خوبی ادغام شده باشید، درخواست شهروندی آلمان را دهید. طبق قوانینی که قرار است اضافه شوند، حتی می‌توان پس از سه سال اقامت در آلمان، پاسپورت این کشور را دریافت کرد.

برخلاف کانادا شما می‌توانید در آلمان در مدت زمان سریعتری حق اقامت دائم یا همان PR را دریافت کنید. بدین صورت که اگر جزو نیروهای متخصص کاری باشید و از این طریق به آلمان مهاجرت کنید، تنها پس از گذشت 21 ماه از اقامت در آلمان، می‌توانید حق اقامت دائم و مستقل دریافت کنید. در مورد شرایط حق اقامت در سوئیس و مدت زمانهای لازم پیشنهاد می‌کنیم صفحه مربوط به  قوانین اقامت سوئیس را نگاهی بیاندازید.