آیا قوانین پناهندگی سوئیس در مورد زنان افغانستانی تغییر کردند؟

سازمان مهاجرت سوئیس با توجه به قوانین حکومت طالبان در افغانستان به ویژه در مورد خانمها که موجب محدودیتهای بیشتری برای آنها در افغانستان شده است، اعلام کرد که به خانمها و دخترانی که از افغانستان فرار کرده باشند می‌بایست حق پناهندگی، یعنی برخلاف سابق که تنها اجازه اقامت محدود و موقت یا به اصطلاح کارت F صادر می‌کردند، داده شود.

این روند جدید، یعنی اعطای حق پناهندگی به زنان افغانستانی که از تاریخ هفدهم جولای سال 2023 به اجرا درمی‌آید، با مخالفت شدید برخی از احزاب در پارلمان سوئیس مواجه گردیده است. مخالفین بر این عقیده هستند که اعطای حق پناهندگی به زنان افغانستانی در سوئیس باعث ایجاد موج جدیدی از مهاجرت خواهد شد. به گفته‌ی سازمان مهاجرت سوئیس که سعی دارد از موضع خود پیرامون حق پناهندگی زنان افغانستانی دفاع کند، بیش از نود درصد کسانی که با هویت افغانی یا همان افغانستانی وارد سوئیس می‌شوند را مردان تشکیل می‌دهند و زنها تنها درصد کمی هستند. در حال حاضر حدود سه هزار زن یا دختر افغانستانی در سوئیس ساکن می‌باشند که تنها حق اقامت محدود یا همان کارت F را دارند. با روند جدیدی که این اداره در پیش گرفته است، یعنی اعطای حق پناهندگی به زنان افغانستانی، قرار است این گروه نیز شانس بهتری برای اخذ پناهندگی و یا کارت اقامت B داشته باشند.

کارت اقامت B مزایای بیشتری نسبت به کارت F دارد که در قسمت قوانین سوئیس در همین وبسایت می‌توانید در این مورد بیشتر مطالعه کنید. به طور خلاصه می‌توان گفت امکانات بیشتری با کارت B ازجمله امکان پیوست سریع همسر و فرزندان زیر سن قانونی، اجازه سفر، کمک هزینه بیشتر برای افراد بیکار و از همه مهمتر شمرده شدن سالهای اقامت جهت اخذ پاسپورت سوئیس از مزایای کارت اقامت B می‌باشند.

پاسخ سازمان مهاجرت سوئیس به منتقدین طرح جدید اعطای پناهندگی به زنان افغانستانی

سازمان مهاجرت سوئیس تأکید کرده است که ما هر درخواستی را به طور جداگانه مانند گذشته بررسی خواهیم کرد و اینگونه نیست که هرکس تنها به علت داشتن ملیت افغانستانی و جنس مونث، در سوئیس حق پناهندگی دریافت کند. اینکه در رسانه ها عنوان می‌شود که از این پس هر خانم و یا دختری که اهل افغانستان باشد و در سوئیس درخواست پناهندگی دهد بلافاصله به عنوان پناهنده حق اقامت دریافت می‌کند، صحیح نیست. ما تنها کمی شرایط را برای آنها ساده تر کردیم.

دو تا از احزاب حاضر در پارلمان سوئیس یعنی لیبرال ها و حزب مردم، انتقاد شدیدی به این تصمیم سازمان مهاجرت، یعنی اعطای حق پناهندگی به زنان افغانستانی دارند و این اقدام را نقض قوانین سوئیس دانستند و در تلاش می‌باشند که روند صدور پناهندگی به شهروندان افغانستان به صورت سابق بازگردد.

باید توجه کرد که این شرایط، یعنی حق اقامت سوئیس برای زنان افغانستانی، بیشتر متوجه زنان و دختران تنها می‌باشد و این گروه در اولویت هستند. در هفته های آینده قرار است این موضوع در پارلمان به بحث گذاشته شود و مشخص نیست نتیجه چه خواهد بود. از آنجایی که قوانین پناهندگی در این مورد تغییری نکردند و این شرایط جدید تنها پیشنهاد و دستورعمل داخلی در یک سازمان دولتی بوده است که طبق نظر منتقدین و البته اعتراف خود سازمان مهاجرت سوئیس بدون اعلام رسانه ای و تنها به صورت بخشنامه بین ادارات و دفاتر حفظ حقوق پناهندگان منتشر گردیده است، ممکن می‌باشد در آینده به صورت دیگری اجرا شود یا اینکه به حالت قبل بازگردد.

چقدر شانس وجود دارد و چه مدت زمانی طول می‌کشد تا با این درخواست موافقت شود؟

کسانی که در حال حاضر با کارت F ساکن سوئیس هستند و مایل می‌باشند شانس خود را امتحان کنند، می‌بایست درخواست کتبی به منظور تجدید نظر به سازمان مرکزی مهاجرت در سوئیس در شهر برن و یا نمایندگی های آن ارائه دهند. با توجه به اینکه حدس زده می‌شود بیش از سه هزار زن و دختر افغانستانی ساکن سوئیس که کارت اقامت F دارند این درخواست را ارائه دهند و از طرفی جمعیتی که تازه وارد سوئیس شدند نیز به این تعداد اضافه خواهند شد، باید با مدت زمانهای نسبتاََ طولانی جهت تصمیم گیری کنار آمد.

در برخی موارد شاید تبدیل کارت F به کارت B برای کسانی که حداقل پنج سال ساکن سوئیس هستند سریعتر انجام پذیرد چراکه تصمیم گیری درمورد تبدیل حق اقامت F به B ، برخلاف روش بالا که مربوط به حق پناهندگی می‌باشد، به دلایل انسان دوستانه و برای کسانی که حداقل پنج سال ساکن سوئیس هستند، ابتدا برعهده کانتون یا همان اداره مهاجرت محلی می‌باشد و پس از موافقت به بخش دیگری در سازمان مرکزی در برن جهت تأیید ارسال می‌گردد که معمولاََ این روند سریعتر می‌باشد. در این مورد توصیه می‌شود مشاوره بگیرید تا شرایط شما بررسی گردد.