پیشرفته ترین کشورهای دنیا کدام می‌باشند

سازمان ملل متحد از سال 1990 میلادی جهت سنجیدن میزان موفقیت و پیشرفت در کشورهای دنیا شاخصی را با سه معیار تعریف کرد:

زندگی طولانی و سالم

دسترسی به علم و دانش

سطح زندگی مناسب

در اولین رده بندی که انجام گرفت، ایالات متحده آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داد. اما اکنون پس از گذشت سی و دو سال از آن زمان، تغییرات زیادی در این رده بندی اتفاق افتاده است.

در جدیدترین رده بندی که مربوط به سال 2021، تا سال 2022 می‌باشد، کشور سوییس در صدر جدول قرار گرفت و بدین ترتیب عنوان پیشرفته ترین کشور دنیا با بالاترین سطح زندگی را به خود اختصاص داد.

سازمان ملل متحدد در این رده بندی کشورهای دنیا را به چهار گروه اصلی تقسیم کرده است که می‌توان به آنها نامهای کشورهای جهان اول تا جهان چهارم داد. در لیست کشورهای جهان اول، پس از سوییس به ترتیب کشورهای نروژ، ایسلند، هنگ کنگ و استرالیا قرار دارند. کشور آلمان در رتبه نهم و ایالات متحده آمریکا رتبه بیست و یکم را به خود اختصاص داد.همچنین کشورهای ترکیه ،گرجستان،تایلند یا عمان در زمره شصت و شش کشور جهان اول قرارگرفتند.

کشور ایران تنها کمی پایین تر از کشورهای جهان اول و در گروه کشورهای جهان دوم و در رتبه هفتاد و ششم دنیا قرار گرفته است. بدین ترتیب حتی بالاتر از چین، اندونزی، مصر، مکزیک و یا برزیل می‌باشد.

در کشورهای گروه سوم نامهای عراق، تاجیکستان، مراکش، فیلیپین، هند و غیره دیده می‌شوند و در پایان و در جمع کشورهای جهان چهارم نامهای پاکستان، افغانستان، یمن و برخی دیگر از کشورهایی با روند توسعه ضعیف دیده می‌شوند.

لیست کامل کشورها با بسیاری اطلاعات دیگر را می‌توانید در فایل زیر مطالعه کنید.

HDR.INDEX

سایر مطالب: ترجمه رسمی آلمانی در آلمان